Rengöring av brandvarnare Crow samt åtgärder vid falsklarm brandvarning.

How Can We Help?

You are here:
< Backa

 

Rengöring av brandvarnare Crow

  • Kunden ska kontakta LC för att lägga brandvarnaren (BRV) i service under rengöringen. (Enheten ska sättas i service för att skapa en tydlig historik i MAS över när och hur rengöringen genomförts. )
  • Rengör brandvarnaren genom att föra munstycket runt sensoringÃ¥ngen flera varv under fem minuter.
  • Torka av brandvarnaren med en torr mikrofiberduk.
  • Om brandvarnaren är avstängd hÃ¥ll in pairing-knappen i tre sekunder för att starta den.
  • Dokumentera Ã¥tgärderna i MAS med en historik-kommentar.

 

När en brandvarnare larmar utan någon tydlig anledning, är vår första rekommendation att kunden rengör enheten. Många Crow-larm har suttit uppmonterade länge nu och flera kunder har aldrig tagit ner sina brandvarnare för rengöring. Detta gäller även om larmet har installerats nyligen, eftersom vi inte vet vad enheten kan ha exponerats för – såsom pollen, matos, eller duschånga. Det är därför viktigt att ni alltid påminner om rengöring när en brandvarning sker. Om kunden orsakat larmet, till exempel under matlagning, be dem alltid rengöra enheten, oavsett orsaken till larmet. Se till att detta dokumenteras i MAS, så att vi har en tydlig historik kring enhetens hantering vid framtida supportärenden.

Nedan länkar är endast för internt bruk och ska inte delas med kunden. De visar hur supporten önskar att ni guidar kunden genom rengöringen av samtliga brandvarnare. Rengöringen bör ske minst en gång om året, men beroende på miljö kan det behöva göras oftare. Om enheten sitter i ett garage eller en miljö där det finns mycket damm, fukt, avgaser eller liknande, ska rengöring ske med tätare intervaller.

Modellen pÃ¥ brandvarnaren kan ses under ”Zone config” i installer, men principen för rengöring är densamma för alla modeller.

Äldre modellen: https://youtu.be/hA4z0sPXDwk

Nya modellen (v4): https://youtu.be/zAjsEKpMguQ

Table of Contents