How Can We Help?
Definitioner:
Säljmöjlighet –
Överföring av information från en funktion till annan om kund som har behov och vill veta med om annan produkt än avsändarens funktionsområde. Säljmöjligheter skall behandlas senast 3 arbetsdagar efter avsänt datum.
Aktiviteter –
Kundkontakter mellan LF och kund skall noteras som aktiviteter. Aktiviteter används för att notera en utförd kundkontakt samt för att planera och bevaka kommande aktiviteter. Flera aktiviteter kan ske med kund från första kontakt till avslut/klar markering. Samtliga kontakter med relevant värde för kundrelationen skall noteras. Om flera på varandra efterföljande kontakter sker med samma information och på samma sätt (aktivitetstyp) så kan samma aktivitet användas och fyllas på med information i fältet beskrivning. Om annan aktivitetstyp används skall ny aktivitet skrivas.
Beskrivning –
I fältet beskrivning bör syftet med aktiviteten framgå samt den information som behövs för att genomföra aktiviteten. Skrivs så att 3:e person med funktionskunskap kan förstå och vid behov ta över aktiviteten. Det är fältet beskrivning som syns i ”pop-up” funktionen om påminnelse väljs.
Kommentarer –
I fältet kommentarer skrivs resultatet av kundaktiviteten. Skrivs så att 3:e person med funktionskunskap förstår.
Fält i EttKund
Visa i:
Endast Aktiviteter – Används för kommande aktiviteter och utförda aktiviteter där ingen tid är överenskommen. Aktiviteten visas bland aktiviteter och hittas i aktiviteter så länge som aktiviteten är öppen.
Kalender och Aktiviteter – Används för aktiviteter som är tidsbokade med kund. Denna aktivitet kommer generera en post i kalendern samt med möjlighet till en påminnelse.
Aktivitetstyper:
Samtliga aktiviteter kan användas för planering om framtida kontakt.
Inkommande – Telefon
Vid inkommande telefonsamtal från kund eller nykund
Inkommande – Epost
Vid inkommande email från kund eller nykund. Vid behov kan Email bifogas till aktiviteten.
Inkommande – Internet
Vid inkommande förfrågan via vår ”kontakta oss” på LF larmcentral.
Utgående – Brev
Vid utgående brevförsändelser såsom offert, orderbekräftelse, vykort om kontakta oss.
Utgående – Epost
Vid utgående mail såsom offert, orderbekräftelse eller liknande mail korrenspondens. Vid behov kan bifogade filer/email läggas in i aktiviteten.
Utgående – telefon
Vid utgående telefonsamtal som skall göras eller som har gjorts. Vid ej svar eller om kunden ber oss återkomma senare så behålls samma aktivitet till dess att kundsamtalet genomförts. Om meddelande lämnats på telefonsvarare bör detta noteras i aktiviteten.
Utgående – SMS
Vid SMS till kund. Med fördel så kan standard-SMS användas som kan sparas i programmet ”fästisar”
Telefonrådgivning
Används vid planering av kommande tidsbokad telefonuppföljning med kund. Denna aktivitet visas som default i ”kalender och aktivitet”
.
Ärendetyp:
Lämnas tom om det inte är en säljmöjlighet.
Status:
Ej Påbörjad – Standard vid skapande av aktivitet. Visas i mina aktiviteter
Pågående – Vid en pågående aktivitet, som genomförs eller är planerad skall genomföras. Visas i mina aktiviteter
Mottagen – Systemet möjliggör för andra att lägga in aktiviteter. Som bekräftelse på att aktiviteten är mottagen så andras status till detta. Om aktiviteten behandlas direkt kan denna status hoppas över.
Klar – Vid avslutad aktivitet kan den klarmarkeras. Då försvinner aktiviteten från Startsidan. Genomförd aktivitet som inte lett till förlorad eller försäljning skall klarmarkeras.
Stängd/Förlorad – Affär där kunden tackar nej.
.
Säljmöjligheter:
Säljsteg:
Bevakning/Uppföljning – Används vid mottagande och skapande av första kundaktiviteten, denna statur ligger tills
- Vunnen affär – Stängd/Vunnen
- Kunden i kunddialogen uttryckligen tackar nej – Stängd/Förlorad
Startdatum
Kontrollera att detta är det datum då säljmöjligheten togs emot/skapades – korregera vid stora avvikelser.
Arbeta med aktiviteter och kalendern
Startsida
Startsidan ger en överblick över aktuella öppna händelser i EttKund. Här finns också en kalendervy.
Redigera
För att lägga till och editera layouten på startsidan så tryck på ”redigera layout”
Där väljer man vilka listor som ska vara synliga.
Mina Aktiviterer –Här visas öppna aktiviteter under de närmaste dagarna. För att se alla aktiviteter måste man trycka på fliken aktiviteter.
Mina Säljmöjligheter – Här visar nya säljmöjligheter skickade från EttKund. För att se alla säljmöjligheter måste man trycka på fliken säljmöjligheter.
Mina Kampanjer – Här visar aktiva kampanjer skapade. Kampanjer skapas och beställs via säljstöd.
Kalender – Här visas kalendern och dagens aktiviteter som lagt in i att visas i kalender. Använ kalenderbokningar för aktiviteter som skall utföras på en bestämd tid. Efter datumet går det att välja vecko och månadsvy för att få en tydligare överblick.
Skapa aktivitet från säljmöjlighet
Öppna säljmöjligheten och läs igenom informationen från sändare.
- Ändra säljsteg till Bevakning/Uppföljning
- Skapa en ny aktivitet i ”Aktiviteter” under säljmöjligheten. Nu kommer aktiviteten att länkas till säljmöjligheten vilket förenklar för er att vid avslut hitta sätt säljmöjlighet och ändra säljsteg till ”Stängd/Vunnen”
Skapa uppföljning och nya aktiviteter
För att lägga en uppföljning på en kund skapas en ny aktivitet.
Fyll i:
- Aktivitetstyp
- Visa i (om annat än förvalt, telefonrådgivning väljer kalender och aktiviteter)
- Beskrivning
- Planerad dag/tid för genomförande
För att lägga in påminnelse måste man gå in i Mina Aktiviteter och markera påminnelse på aktuell aktivitet.
.