Välkommen till avslutsguiden. Se denna guide som just en guide, den är inte ett manus. På varje sida försöker vi skriva ledord på hur du ska formulera dig (dessa är alltid i kursiv stil), och även vad du kan erbjuda kunden rent praktiskt för att behålla hen.
Fokus är att vi vill inte tvinga eller pressa kunden, utan låta denne känna sig hörd och uppskattad, och då - om möjligt - vilja stanna kvar hos oss.
Samtalets början:
Kund: Hej, jag vill säga upp mitt avtal hos er....
Det var tråkigt att höra! Vi vill ständigt förbättra oss och därför skulle vi vilja veta varför du önskar att lämna oss.
Kan vi göra något för att du ska stanna hos oss?
Kan det vara intressant att uppgradera till Kloka Hemmet? Vi bjuder på HD-kamera (fungerar även utomhus, värde 2450 kr, ingen extra månadsavgift) Ordinarie startavgift.
För befintlig Kloka Hemmet-kund: En kostnadsfri HD-kamera (fungerar även utomhus, värde 2450 kr, ingen extra månadsavgift)
Lyckades vi behålla kunden?
Kunden stannar
Avsluta
Rörelsedetektorn kan precis som namnet avslöjar registrera rörelser och utifrån dem aktivera larm. Om detektorn har en kamera ansluten så aktiveras denna när en rörelse registreras. Kameran är ett hjälpmedel för personalen på Larmcentralen för att bedöma situationen och den är inte igång hela tiden, utan enbart när rörelsedetektorn aktiveras vid larm. Larmcentralen kan t.ex se om det brinner vid ett brandlarm och spara värdefull tid för uttryckning.
Vill du kunna övervaka ditt hem med en kamera vid andra tillfällen än larm, rekommenderar vi att du kompletterar ditt larm med en HD-kamera. Notera att det är bara du som ser bilderna från HD-kameran.
Image
Number field desc
Slider desc
Txt area desc
Txt field desc
Rörelsedetektor med kamera
Rörelsedetektor utan kamera
Viktigt att inte prata nedvärderande om konkurrent. Är vi jämförbara så lyft det och våra styrkor. Prata om oss och inte om dom.
Frågor att beröra:
Vilken leverantör har du valt?
Varför har du valt dem?
Har du fått en tydlig prisbild på vad ett likvärdigt paket kostar hos de andra?
Fråga gärna om du kan få ta fram en offert på en uppgradering, antingen till Kloka Hemmet om kunden har PM10 eller till ett större larm. Gå vidare till nästa steg för att se vad du kan erbjuda kunden för att stanna kvar.
Vad tråkigt....!
Bekräfta kunden och var varm i tonen. Hälsa kunden välkommen tillbaka.
Kund vill få formuläret via vanlig post. Dubbelkolla kundens adress!
På nästa sida kan du skicka en kopia med en sammanställning som kan vara bra att ha som stöd när du ska avsluta ärendet.
Eftersom kunden ska flytta
Hur tänker du i din nya bostad?
Tala med kunden om det nya boendet. Finns intresse för Kloka/Trygga hemmet där? Erbjud kunden att ta fram en offert till det nya boendet.
Offert till nya boendet?
Bindningstid?
Uppsägningstid?
Vad roligt! Tveka inte att höra av dig till oss ifall du har några frågor i framtiden!
Bekräfta vad som har överenskommits. Notera i Winserv både överenskommelse och eventuella prisjusteringar.
På nästa sida kan du skicka en kopia med en sammanställning som kan vara bra att ha som stöd när du ska avsluta ärendet.
Flytta med:
Ta in information från kunden om när flytten kommer att ske. Informera om kostnaden 900 kr, installatör som hjälper till att montera upp larmet optimalt i ditt nya hem. Kunden behöver själv montera ner larmet (vill kunden kan vi nedmontera för ytterligare 900 kr). Ingen ny startkostnad eller bindningstid tillkommer. Se gällande prislista för montering av nya larmenheter.
Boka datum för uppmontering? Ny adress?
Här behöver du ta reda på lite mer om flytten. Fråga om var kund ska flytta och vad som avtalats med den som tar över. Kom ihåg jordabalken.
Vill du flytta med ditt befintliga larm, påbörja en överlåtelse eller avsluta ditt abonnemang?
Du överlåta ditt larm till den som flyttar in hos dig. Med ditt godkännande kan vi ta kontakt med den som tar över och erbjuda denne att överta ditt abonnemang. Om denne vill ta över så kommer du få en bekräftelse. Om denne inte vill ta över kommer vi behandla din uppsägning som att den inkommit idag.
Om så har avtalats med köparen av befintligt bostad, så kan du kan flytta med ditt larm till ditt nya hem. Vår installatör hjälper dig att montera larmet optimalt i ditt nya hem och du kan vid behov komplettera larmet med nya komponenter utan att behöva betala för någon ny startkostnad eller ny bindningstid.
Här är det viktigt att stämma av att kunden förstått fördelarna med larm. Några saker du kan fråga är:
Hur har du använt ditt larm?
Är larmet kanske inte optimalt, kund har kanske köpt ett PM-grundpaket och behöver bygga ut larmet?
Känner kund till funktioner som skallarm, brand, vatten etc? Många lägger fokus på inbrott, försök lyfta fokus därifrån och mer mot trygghet.
Många säger t.ex "Jag har hund, jag behöver inget larm"
Här är det jättebra att vända fokus mot brand. Inte att hunden ska brinna inne såklart, men att den kanske inte är världsbäst på att använda en brandsläckare.
Vad är det som gör att du nu tagit beslutet att du inte behöver larmet?
Om möjlighet finns kan du göra en behovsanalys.
Om kunden behöver bygga ut sitt larm kan du erbjuda en kostnadsfri rökdetektor/vattendetektor/magnetkontakt. Kom i sådana fall ihåg att informera om besökskostnaden.
Försök finna grunden och uppmärksamma den egentliga orsaken.
Här är det viktigt att du försöker få ett samtal med kunden och höra hur de tänker och resonerar.
Jag har inget behov av en larmcentral
Berätta mer, varför inte då?
Jag ska koppla larmet till mina grannar
Det är många gånger en bra lösning, men grannarna är kanske inte alltid hemma? Vi brukar istället rekommendera att man har sin granne på sin kontaktlista. Ifall larmet går och vi inte får tag på dig, så söker vi din granne, som i sådana fall snabbt kan kolla till huset. Men är grannen inte hemma så kan vi sända väktare, och ser vi en brand via detektorerna så kan vi larma räddningstjänst direkt.
Jag har en aggressiv vakthund
Vakthundar kan hålla inbrottstjuvar borta, men är sällan bra på att släcka eld eller agera på vattenläckor.
När larmet går i framtiden, hur får ni reda på det och hur agerar ni?
Stödord:
Vi sköter informationen och erbjudandet om överlåtelse med den som tar över larmet.
Vi behöver ditt godkännande för att slutföra överlåtelsen.
Om överlåtelsen går igenom kommer du att få en bekräftelse där du kan se information om överlåtelsen. Om den som tar över inte väljer att ta över ditt abonnemang så kommer vi automatiskt att behandla ditt abonnemang som en uppsägning från kortast möjliga datum eller från det datum du själv väljer.
Slutför överlåtelsen i Scrive.
Om möjlighet finns
Hur tänker du i din nya bostad?
Tala med kunden om det nya boendet. Finns intresse för Kloka/Trygga hemmet där? Erbjud kunden att sända en offert.
Börja söka nya ägaren omgående.
Starta om guiden
Skriv in din epost om du vill ha en kopia på sammanställningen. Detta kan vara bra om du vet att du behöver följa upp ärendet.
Här kan du ange en kommentar till dig själv, t,ex kundnummer, datum eller liknande.
Beskrivning | Information | Antal | Pris |
---|---|---|---|
Rabatt: | |||
Totalt: |
Kom ihåg: